نسیم فایل

فروشگاه محصولات مجازی نسیم فایل

مقاله در مورد متالوژی


مقاله در مورد متالوژی

دانلود مقاله در مورد متالوژی در قالب word و در 28 صفحه

 

 

علم شناخت و استخراج فلزات و هنر کار روی آنها را ««متالوژی»» می‌‌گویند. این علم ، جداسازی موادمعدنی از سنگ معدن آنها ، ذوب ، تصفیه و تولید شمش ، بهبود خواص و تهیه آلیاژها وفن کاربر روی فلزات و شکل دادن آنها را دربر می‌‌گیرد

مقدمه

از زمانی که انسان ،فلز را شناخت، متالوژی رابه‌عنوان یک هنر فرا گرفت. صنعت متالوژی از دیر باز در جهان به عنوان یک صنعت مادرشناخته شده ، با پیشرفتهای روز افزون تکنولوژی نقش آن اشکار می‌‌گردد. تحقیقاتباستان شناسی نشان می‌‌دهند که اولین اقوامی ‌که موفق به کشف و استفاده از آن شدند،ساکنان فلات ایران بودند. با در نظر گرفتن این سابقه کهن ، همچنین نقش روز افزونفلزات در زندگی بشر و وجود معادن غنی متعدد در ایران ، شایسته است که دست اندرکارانصنعت متالوژی در شناسایی این رشته و افزایش آگاهی عمومی ‌در این زمینه کوشا باشند.

تاریخچه

دوره فلزات ، بعد از عصر حجر و از حدود 6 تا 7 هزار سال قبل ازهجرت آغاز شده است. شایدمس اولین فلزی است که بطور خالص وطبیعی و جدا از مواد معدنی مورد استفاده بشر قرار گرفته است. انواع سنگهای مس ازظاهری فلزی با رنگهای مختلف مانند نیلی ، لاجوردی ، سبز ، طلایی و سرخ برخوردارمی‌‌باشند. این امر می‌‌تواند یکی از عوامل توجه بشر اولیه به ترکیبات حاوی مسباشد.

برخی معتقدند که گویا اولین بار ذراتطلا که در کنار ماسه‌های کناررودخانه‌ها پراکنده بودند، توسط بشر شناسایی شدند. مصریان و شاید هندیان بیشتر ازسایر ملل در استخراج طلا از سنگهای آن توفیق داشتند، اما در ایران از دوره هخامنشی، آثار متعددی از طلا ونقره خصوصا در کنار رودجیحون و در شهر همدان کشف شده است. با گذشت زمان فلزات دیگری مانند نقره ،سرب ،آنتیموان وقلع نیز کشف شدند و بشرتوانست با استفاده از آتش ، ذوب فلزات را تجربه نموده ، آلیاژهای مختلف را بدستآورد. به‌عنوان مثال ، از مخلوط کردن قلع و مس ،مفرغبدست آمد و به این ترتیب ،عصرمفرغشروع شد.

روشهای تولید مصنوعات فلزی

ریخته‌گری

ریخته‌گری ، عبارت از شکل دادن فلزات و آلیاژها از طریقذوب، ریختن مذاب در محفظه‌ای به نامقالبو آنگاه سرد کردن و انجماد آن مطابق شکل محفظه قالب می‌‌باشد. این روش، قدیمی‌‌ترین فرآیند شناخته شده برای بدست آوردن شکل مطلوب فلزات است. اولینکوره‌های ریخته‌گری از خاک رس ساخته شده است که لایه‌هایی از مس و چوب به تناوب درآن چیده شده است و برای هوا دادن از فوتک بزرگی استفادهمی‌‌کردند.


مبلغ قابل پرداخت 4,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 482

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

فروشگاه نسیم

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما