نسیم فایل

فروشگاه محصولات مجازی نسیم فایل

هویت شهری


هویت شهری

فرمت فایل : word (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 19 صفحه

 

 

مقدمه

منظر شعري در پي ارتقاء كيفيت محيط شعري است. كيفيت منظر شهري بوسيله ابزار فيزيكي و كالبدي حاصل مي شود ولي اهداف عملكردي، زيباشناختي و هويتي هستند.

طي سالهاي اخير منظر شهري از اهميتي روزافزون در ايران و ديگر كشورها برخوردار شده است كه خود حاصل شدت يافتن مشكلات كيفي محيط شهري است. پديده جهاني شدن و پيامد آن مقايسه ذهني شهرها با هم و رقابت شهرها براي احراز هويت و تثبيت موقعيت نيز بر اهميت توجه به كيفيت محيطي در شهرها افزوده است.

سيماي شهر – به مفهوم تجلي بصري – به خودي خود حائز ارزش نبوده بلكه تجربه و ارزيابي استفاده‌كنندگان است كه تعيين كننده ارزش آن مي باشد. بي ترديد اين تجربه تنها در سطح بصري انجام نشده و تنها در اين سطح نيز باقي نمي ماند بلكه ويژگي هاي عملكردي و هويتي موجود بر تجربه بصري اثر گذار است و تجربه بصري خود بر ويژگيهاي عملكردي و هويتي اثر مي نهد.

هويت در روند ناگزير جهاني شدن و نفوذ فرهنگي ؟؟ كه از پشتوانه «تمدن» و «توسعه يافتگي» برخوردارند (دغدغه ملت هايي است كه از رسانه‌هاي فرهنگي – تاريخي برخوردار هستند و واقعند كه مي بايست راستاي توسعه عمومي خود را با مكنونات فرهنگ جامعه به گونه اي سازگار كنند كه از طريق ارتقاء آن يارايي مقابله با آثار و تبعات ناخواسته اين نفوذ قدرتمند امكان‌پذير باشد.

مسأله اين است كه يكپارچگي فرهنگي جهان علي‌رغم ظاهر فريبنده‌اش بحران آفرين است و ما را از خود بيگانه مي كند ما از طريق تمايزمان با ديگران هويت پيدا مي كنيم و موجوديت ما با هويتمان گره خورده است.

دامنه معناي ما را فرديتمان، تا تعلقات در حوزه هاي گسترده‌تر تعيين مي‌كند بر اين باوريم كه اگر مرز بين تمايزها مخدوش شود با جهاني بي‌معنا، ملال آور و افسرده مواجه خواهيم شد.

مقاله حاضر به بررسي نقش منظر شهري در كسب هويت مي پردازد و مفهوم هويت را در متن، زمينه و حس تعلق گسترش داده و بررسي مي‌كند كه اهداف منظر فقط بايستي در متن هويت باشد يا مي تواند محتواي هويت را هم شامل شود در انتها براي موضوع فوق خيابان شهيد بهشتي تهران به عنوان نمونه موردي انتخاي شده و به كيفيت‌هاي منظرين آن و پتانسيل‌هاي آن براي تبديل شدن به يك فضاي جمعي بررسي خواهد شد.

كليد واژه‌ها:

فضاي جمعي، هويت، جهاني شدن، هويت‌هاي متضاد

پارادايم جهاني شدن

نوآوري‌هاي فني به ويژه فن‌آوري اطلاعات باعث دگرگوني‌هاي شتابان در نواحي شهري دنيا شده است. وسائل ارتباطي جديد، فن‌آوري حمل و نقل و پشتيباني جهان را به «دهكده جهاني» تبديل كرده است. ايدئولوژي بازار آزاد آفرينش اقتصاد واحد جهاني را تربيت مي كند. سازمان تجارت جهاني، بانك جهاني، صندوق بين‌المللي پول و ... جريان آزاد سرمايه در سراسر دنيا را اشاعه مي دهند جهاني سازي در اقتصاد چيزي جز عريان شدن سرمايه داري نيست. شركت هاي فرا مليتي در حال شكل گرفتن هستند سرمايه هاي مالي در سراسر جهان با سرعت هر چه تمام‌تر به زيان اقتصادهاي ملي جابجا مي شوند. شهرها در كانون دگرگوني‌هاي جغرافيايي توليد قرار دارند. لايه هاي نفوذ انديشه جهاني را به طور آشكار مي توان در شانگهاي ديد منظر شهر شانگهاي به دو هويت مستقل تقسيم شده است: بومي و جهاني.

دكتر سيد امير منصوري جهاني شدن را پارادايمي مدرن و باعث كشمكش ميان قدرتمندان و جامعه روشنفكران مي داند.

هويت به عنوان پادزهر جهاني شدن در شكل بخشي به نگاهي نو در باب شهر به مراتب مي تواند بسيار تأثيرگذارتر از دولت و احزاب سياسي باشد.

حال با توجه به روند جهاني سازي و تأثيرگذاري آن از منظر شهر گرفته تا دنياي رسانه وقتي تا نحوه پوشش چگونه مي توان با كيفيتي به نام منظر شهري كه خود ايجاد هويت مي نمايد با پارادايم جهاني شدن مقابله كرد. پاسخ اين سئوال با پرداختن به مقوله هويت شهر مشخص خواهد شد.

هويت

لغت نامه ها يا فرهنگ هاي فارسي تقريباً به نحوي مشابه به تعريف مفهوم هويت پرداخته اند و جامعاً هويت شهري نيز سخني به ميان نياورده‌اند براي مثال فرهنگ آموزگار در صفحه 870 بيان مي دارد كه: «هويت به ضم‌ها و به كسر واو و به فتح يا با تشديد شناسايي، نام و نشان، شناسنامه (1333). لغتنامه گرانسنگ و ارزشمند دهخدا نيز به ريشه هويت يعني هو اشاره دارد اما تعريف هويت و آگاهي چند فراتر برده است. نخست آنكه هويت را با مفهوم غايت پيوند زده و از بحثي قديمي در فلسفه اسلامي و عرفان ايراني اسلامي ياد كرده است كه به معناي غايت جوهر يا واجد تمامي صفات مثبته بودن است. چه صفات مثبتي كه به ذهن انسان خطور مي كند و چه صفات مثبتي كه حتي انسان از درك آن به آن عاجز است و تنها اولياي زمان آنهم گاه و از طريق كشف و شهود و فقط به برخي از آن صفات از طريق انتزاع و انديشيدن دست مي يابند. بديهي است كه هويت در اين معنا صرفاً در وجود حضرت باري تعالي خلاصه مي شود و بس.


مبلغ قابل پرداخت 10,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 532

برچسب های مهم

فروشگاه نسیم

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما